Nederlandse HR professionals zijn massaal ‘gespecialiseerd’ en ‘ervaren’

Delen

LinkedIn publiceert jaarlijkse lijst buzzwoorden

LinkedIn‘, ’s werelds grootste professionele netwerk, publiceert voor het vijfde jaar op rij wat de meest gebruikte woorden zijn op profielen van leden. En wat blijkt? HR en recruitment talent gebruikt massaal woorden als ‘gespecialiseerd’, ‘ervaren’ en ‘vakkundig’ om zichzelf als professional op de kaart te zetten.

Traditiegetrouw ziet het platform in de derde week van januari een piek in aanpassingen van profielen. Ook HR professionals en recruiters doen er goed aan om hun eigen profiel eens goed onder de loep te nemen als zij zich willen onderscheiden. Met de woorden ‘gespecialiseerd’, ‘ervaren’ en ‘vakkundig’ val je niet meer op.

Dit zijn de 10 meest gebruikte woorden op LinkedIn-profielen van HR en recruitment professionals in 2017:

  1. Gespecialiseerd
  2. Ervaren
  3. Vakkundig [nieuw]
  4. Leiderschap
  5. Expert
  6. Gepassioneerd
  7. Strategisch
  8. Innovatief
  9. Gedreven [nieuw]
  10. Creatief [nieuw]

HR professionals en recruiters gebruiken praktisch dezelfde woorden op LinkedIn als de rest van Nederland. Maar waar de rest van Nederland het woord ‘strategisch’ voor het eerst veel minder gebruikt, staat deze nog wel in de top 10 bij HR en recruitment professionals.

Nieuw in de top 10 zijn ‘vakkundig’, ‘gedreven’ en ‘creatief’. Het valt op dat HR professionals nu vooral hun ervaring benadrukken en minder hun persoonlijke eigenschappen. Woorden die dit jaar uit de top 10 verdwenen, zijn ‘gefocust’, ‘verantwoordelijk’ en ‘generalist’.

Raymond Huner, hoofd Talent Solutions bij LinkedIn Benelux geeft aan: “Juist als je werkt in HR en recruitment weet je hoe belangrijk keywords zijn als het gaat om het omschrijven van jezelf als professional. Het is belangrijk om te onthouden dat ook kandidaten kijken naar het online profiel van de recruiter. Januari is de drukste maand op LinkedIn, waarin talent open staat voor nieuwe carrièrestappen. Een ideale tijd om te laten zien dat je een echte ambassadeur bent voor je bedrijf.

Stand out from the crowd

Het belangrijkste advies is om woorden te gebruiken die je goed kunt onderbouwen. “Richt je op concrete resultaten en vermijd multi-interpretabele persoonseigenschappen,” geeft Cees Harmsen, psycholoog, socioloog en personal branding coach aan. “Denk goed na over hoe jij het verschil maakt ten opzichte van ander HR en recruitment talent en welke waarde jij toevoegt.” Ga jij ook aan de slag met je profiel? Onderstaande tips helpen je op weg.

  1. Wees trots op je online voorkomen. Je LinkedIn profiel is een van de eerste dingen die potentiële kandidaten en opdrachtgevers zien, dus zorg dat je profiel het beeld schetst dat je wilt. Begin bij de woorden die je gebruikt. Vind je jezelf een echte specialist? Laat dat dan zien door relevante vaardigheden toe te voegen die je gedurende je carrière hebt opgedaan.
  2. Toon karakter. De woorden die je kiest, zeggen veel over jou. Maar zorg er ook voor dat je een professionele toon aanslaat. Wees assertief en direct wanneer je praat over jouw prestaties. En schroom niet om wat persoonlijkheid aan je woorden toe te voegen. Op die manier laat je zien wie je bent.
  3. Wees actief. Juist proactiviteit is belangrijk als het gaat om netwerken. Volg bedrijven die je inspireren of waar je graag voor zou werken. Volg organisaties die je inspireren of waar je graag voor zou willen werken. Maak nieuwe connecties, sluit je aan bij groepen en neem deel in discussies. Dit houdt je profiel actief en zorgt ervoor dat potentiële opdrachtgevers en kandidaten eerder op jouw profiel terecht komen.
  4. Uit je mening. Ben je een ‘expert’ op een bepaald vlak? Waarom deel je dat niet met de wereld middels een blogpost op LinkedIn? Door het delen van je mening over een bepaald onderwerp binnen jouw vakgebied, laat je zien dat je goed geïnformeerd bent.

 


Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *