Bent u als werkgever nog wel aantrekkelijk?

      Reacties uitgeschakeld voor Bent u als werkgever nog wel aantrekkelijk?
Delen

Het aantrekken van talent is voor organisaties inmiddels een grotere uitdaging dan het aantrekken van nieuwe klanten. Dat blijkt uit onderzoek van Talmark onder 527 hr-verantwoordelijken. Meer dan de helft (52,1 procent) geeft aan dat het werven van nieuwe klanten minder problemen oplevert dan het aantrekken van de juiste benodigde werknemers. Maar liefst 46,5 procent geeft dan ook aan dat de organisatie vacatures open heeft staan waarvan het niet lukt om ze in te vullen.

“De krapte op de arbeidsmarkt is niemand ontgaan”, zo schetst Ricardo Risamasu van Talmark. “En zeker werkgevers niet. Inmiddels hebben vrijwel alle branches moeite om de juiste werknemers aan te trekken. De eerste geluiden klinken dat de toenemende groei van de economie zelfs wordt gestagneerd door personeelstekort.”

Lokkertjes

Werkgevers proberen op allerlei manieren werknemers ‘binnen te krijgen’ en te behouden. Zo grijpen ze terug op originele en uitgebreide arbeidsvoorwaardenpakketten. Ook wil de werkgever nieuwe werknemers meer zekerheid bieden. Zo wordt eerder een vast contract gegeven om nieuw talent aan de organisatie te binden dan eerst het geval was. Met 36,6 procent beaamt ruim een derde van de hr-verantwoordelijken dit. “Dit heeft slechts een tijdelijk effect”, aldus Risamasu. Als de nieuwe tendens wordt om gewild maar schaars personeel eerder een vast contract te bieden, zal dat talent met hetzelfde gemak overstappen naar een andere werkgever.”

Bestaansrecht van een werkgever

Met name werkgevers die eerder geen moeite hebben gestopt in het neerzetten van een zogenaamd werkgeversmerk dreigen nu op achterstand te komen. Uit onderzoek onder 1045 werkenden blijkt dat bijna 84 procent zich voorafgaande aan een sollicitatie verdiept in de website van een potentiële nieuwe werkgever. “Veel werkgevers hebben vooral hun klant als doelgroep op de website, maar hieruit blijkt dat een ‘werken bij’-pagina of zelfs een -website een belangrijke bijdrage kan leveren in het wervingsproces.” Verschillende trends in arbeidsmarktcommunicatie kunnen werkgevers helpen bij het werven van het juiste talent.

Bestaansrecht van de potentiële werkgever

Bijna 62 procent van de hr-verantwoordelijken zegt dat het sollicitanten al voor het eerste gesprek duidelijk is wat het ‘hogere’ doel van de organisatie is. Ruim 38 procent ontkent dit echter. Risamasu: “Terwijl dit in deze arbeidsmarkt echt ontzettend belangrijk is. Het is cruciaal dat je je als potentiële werkgever scherp weet neer te zetten en duidelijk bent over het bestaansrecht van de organisatie. Kandidaten zijn kritisch en selectief, en zoeken een baan die echt bij ze past.”

 


Delen