De 10 grootste ergernissen van een salarisadministrateur

      Reacties uitgeschakeld voor De 10 grootste ergernissen van een salarisadministrateur
Delen

Het is nauwelijks een maand geleden dat ik als Recruiter Payroll bij Strictly People startte. Na jarenlang zelf als salarisadministrateur bij een accountantskantoor gewerkt te hebben, stapte ik vol vertrouwen in mijn nieuwe baan. Want hoe moeilijk kan het zijn om een salarisadministrateur voor onze klanten te vinden?

Ik had maar een paar dagen nodig om op die gedachte terug te komen. Want overstappen, dat doen salarisadministrateurs niet zo graag. En dan vóóral niet naar een accountantskantoor.
Het maakte me nieuwsgierig. Want wat houdt salarisadministrateurs precies tegen om aan de slag te gaan bij een accountantskantoor? Ik ging daarom op onderzoek uit.

In een reeks blogs neem ik je de komende maanden mee in de vooroordelen of ergernissen die ik tegenkwam. Vandaag ergernis nummer 1: urenregistratie.

Ergernis nummer 1: urenregistratie

Zelfs kandidaten die nog nooit bij een accountantskantoor gewerkt hebben hoor ik het zeggen: “Nee, ik stap absoluut niet over naar een accountantskantoor, want ik heb gehoord dat je urenregistratie moet doen.”

Dat accountantskantoren vragen om urenregistratie lijkt algemeen bekend te zijn. Ieder kwartier (of soms zelfs iedere 6 minuten) moet verantwoord worden. En dat lijkt een grote druk op salarisadministrateurs te leggen. Want wat doe je als je als je er aan het eind van de dag ineens achterkomt dat je ergens een uur mist? Of wanneer je een dag weinig te doen hebt of eens lekker met je collega’s over het weekend gekletst hebt. Elk kwartier dat je niet productief bent lijkt onder een vergrootglas te liggen.

Ook moet je veel discipline hebben om iedere ochtend en middag je uren in te vullen. Want, geloof me, als je dat vergeet dan weet je echt niet meer wat je op maandagochtend om 10.15 uur gedaan hebt.

Ook kom je niet altijd uit met de uren die voor een klant berekend staan. En sommigen raken in paniek bij het idee dat je verantwoording af moet leggen aan de directie. Persoonlijk weet ik dat het uren schrijven een kwestie van wennen is. Als je je werk doet en accepteert dat urenregistratie er nu eenmaal bijhoort hoeft het geen probleem te zijn.

Kom je niet uit met de begrote uren? Maak bespreekbaar waar je op vastloopt. Ieder accountantskantoor is zich bewust van het achterhaalde systeem van urenregistratie. Zij zullen zeker proberen samen een oplossing te vinden. Het werken bij een accountantskantoor is erg veelzijdig en afwisselend en daarom vind ik het erg jammer dat er door de urenregistratie een negatief beeld ontstaat.

Verbazingwekkend

Ergens is het wel verbazingwekkend dat er bijna geen accountantskantoor te vinden is dat dit probleem echt opgelost heeft (het zou mijns inziens storm lopen met sollicitaties). Je vraagt je echt af waarom. Payroll gaat bijna altijd tegen vaste prijzen. Facturatie is dus zelden een argument voor het urenschrijven.

Blijft over: angst. Angst dat men de controle kwijt raakt en mensen de hele dag bij het koffieapparaat staan te kletsen. En dat is een onterecht gevoel: verreweg de meeste Salarisadministrateurs die ik ken halen nog altijd het meeste voldoening uit gewoon lekker werken. Een beetje lef dus? Echt, het zou zoveel opleveren…

Ik ben benieuwd hoe salarisadministrateurs en accountantskantoren het urenschrijven ervaren. En hoe zou volgens jullie een oplossing voor dit probleem eruit moeten zien?

Bron: Stricktly People.nl  Auteur: Daniëlle de Heer


Delen