Artificial Intelligence in recruitment – Welke ontwikkelingen staan ons te wachten?

      Reacties uitgeschakeld voor Artificial Intelligence in recruitment – Welke ontwikkelingen staan ons te wachten?
Delen

Artificial Intelligence (AI) heeft een steeds grotere invloed op bedrijven en HR-afdelingen. Door trends als een groeiende economie en dalende werkloosheid is de verwachting dat in 2018 meer bedrijven innovatieve oplossingen zullen implementeren, dit  ter ondersteuning van hun recruitmentstrategie. Maar wat kunnen we verwachten van AI in recruitment? En hoe zal het de selectieprocedure blijven verbeteren?

  1. AI blijft een dominante trend

Trends in recruitment hebben vaak een korte levensduur, maar sommigen slagen er wel in een blijvende positie te veroveren. In het afgelopen jaar zijn AI-tools voor het zoeken en screenen van kandidaten een stuk gangbaarder geworden. Wat aangeeft dat AI zal blijven bestaan.

Deze technologie trekt de aandacht van veel HR-managers en recruiters vanwege de efficiënte op het gebied van talentacquisitie. En nu is de markt er ook klaar voor om AI op systematische wijze te adopteren.

  1. Kwaliteit in plaats van kwantiteit

Een recente enquête over social recruitment van Social Talent toont aan dat de gemiddelde recruiter voor een specifieke functie ongeveer 225 potentiële kandidaten identificeert, met een succespercentage van 0,4%. Daartegenover vinden de beste recruiters ongeveer 90 potentiële kandidaten voor een functie en een succespercentage van 1%, waarmee de efficiëntie met 150% is toegenomen.

Recruiters moeten zich richten op kwaliteit in plaats van kwantiteit en daar kan AI bij helpen. AI herkent de gevraagde voorwaarden in een uitstaande vacature en koppelt hier automatisch de best-passende kandidaten aan, gebaseerd op hun vaardigheden. Dit verbetert de efficiëntie en vermindert de vooroordelen in het wervings- en selectieproces. Dankzij deze aanpak kunnen talentmanagers zich richten op de effectiviteit van hun recruiters en krijgt HR meer ruimte om zich te focussen op bedrijfsstrategie in plaats van administratieve processen.

  1. Alles draait om de candidate experience

Recruitment heeft helaas een slechte reputatie opgebouwd vanwege de traagheid, verouderde processen en ontoegankelijkheid voor kandidaten. Maar bedrijven realiseren zich nu dat de ervaring van de kandidaat tijdens de sollicitatieprocedure een van de belangrijkste onderdelen van het selectieproces is. Het kan in bepaalde gevallen zelfs doorslaggevend zijn of een kandidaat voor een bedrijf wil werken of juist niet.

Organisaties moeten de kandidaat als een consument gaan behandelen. Simpelweg omdat de kandidaat vergelijkbare verwachtingen heeft. Net als consumenten, die op de hoogte willen zijn van de status van hun online bestelling, verwachten kandidaten direct informatie over de status van hun sollicitatie.

AI-chatbots, vergelijkbaar met Siri, Alexa of Google Home, kunnen een goede manier zijn om de kandidaten van deze informatie te voorzien. Deze personeelsselectie-bots begrijpen de vragen en kunnen ze net zo goed beantwoorden als een echt persoon. Ze kunnen worden ingezet op diverse communicatiekanalen, zoals:

  • e-mails
  • sms
  • social mediaplatforms
  • berichtendiensten, zoals Whatsapp
  • Applicant tracking systems

Volgens onderzoek van Allegis heeft 66% van de sollicitanten geen moeite met een geautomatiseerde selectie voorafgaand aan de gespreksfase. Hoewel menselijk contact wel de voorkeur heeft, begrijpen kandidaten ook dat dit niet mogelijk is in alle fasen van het sollicitatieproces. Voor kandidaten zijn de efficiëntie en tijdsduur van het selectieproces het belangrijkst, en dat is precies waar AI het verschil maakt.

Auteur:  Xavier Petre, Regional Sales Director Benelux


Delen