Finance professionals maken steeds vaker de overstap naar non-profit

Delen

Vroeger bestond er een sterke scheiding tussen financiële professionals in het bedrijfsleven en die in de non-profit sector. De professionaliseringsslag binnen de non-profit sector heeft hier verandering in gebracht. De sector heeft een nieuwe impuls gekregen die interessante uitdagingen en voordelen biedt. Steeds meer financiële professionals maken dan ook een overstap naar bijvoorbeeld een zorginstelling of een woningcorporatie. Recruitment Consultant Charlotte Meijknecht van Robert Walters vertelt over de magie van een financiële carrière in de non-profit sector.

Welke ontwikkelingen zorgen ervoor dat finance professionals besluiten om over te stappen naar de non-profit?

“Door de professionaliseringsslag binnen de non-profit heeft deze sector behoefte aan mensen met veranderkracht. En zijn ze actief op zoek naar professionals die de organisatie kunnen helpen met de omslag naar een nieuw tijdperk. Het ietwat stoffige imago dat deze sector had is niet meer actueel. Er is behoefte aan charismatische professionals die veranderingen kunnen implementeren en verankeren. De complexiteit van de wet- en regelgeving binnen de non-profit werkt als een magneet voor kandidaten.

Daarnaast verbeteren de arbeidsvoorwaarden. Salarissen stijgen en de secundaire arbeidsvoorwaarden zijn uitstekend. Ook willen veel mensen graag iets terugdoen voor de maatschappij. Wat is het dan prachtig om je carrière te vervolgen in de zorg, of binnen een corporatie. Zo geef je Nederland echt wat terug. Een heerlijk gevoel, ook voor mij als recruitment consultant.”

Kun je iets meer vertellen over de secundaire arbeidsvoorwaarden?

“Vooral in de zorgsector, waaronder ook stichtingen vallen, zijn de voorwaarden goed. Een mooi voorbeeld hiervan is dat bij zorginstellingen de PE studiepuntenpunten van een Register Controller-titel door de werkgever worden betaald.

Een 36-urige werkweek is standaard in de non-profit. Deze mag vaak ook in vier keer negen uur gewerkt worden, wat ideaal is voor mensen met kinderen. Thuiswerken is de gewoonste zaak van de wereld. Daarnaast hebben mensen in de non-profit vaak meer vakantiedagen, en de mogelijkheid om dagen bij te kopen.”

Welke skills hebben financiële professionals nodig binnen de non-profit?

“Het leukste aan de non-profit is dat je er een grote rol kunt spelen in het opzetten en ontwikkelen van veranderingen. Je moet daarvoor mensen kunnen overtuigen van de noodzaak om de organisatie naar een hoger niveau te tillen. Dit kan gaan om het introduceren van een andere manier van werken, processen efficiënter inrichten of beter gebruik maken van data. Wij zoeken nu bijvoorbeeld veel data analysten voor de introductie van business intelligence tools binnen non-profits.

Naast data skills is het dus belangrijk om anderen te kunnen overtuigen van de voordelen van deze transitie. Het is de bedoeling dat jij de kar gaat trekken. Dat betekent niet alleen nieuwe ideeën bedenken en uitvoeren, maar ook enthousiasme creëren. Daar gaat tijd overheen, want je komt als nieuweling vertellen dat alles anders moet. Je moet dus goed met weerstand om kunnen gaan. Als de nieuwe manier van werken uiteindelijk gedragen wordt van bovenaf en binnen je team dan geeft dat enorm veel voldoening!

Je moet ook politieke sensitiviteit hebben. Als business controller rapporteer je in veel zorginstellingen direct aan de raad van bestuur. Dat betekent dat je veel invloed kunt uitoefenen, maar je zult misschien eerst hun vertrouwen en respect moeten winnen, voor je zaken in beweging kunt zetten.”

Welk type non-profit is het meest aantrekkelijk om voor te werken?

“Dat is onmogelijk om te zeggen, omdat ze elk hun unieke voordelen hebben en iedere financial andere dingen belangrijk vindt.

Zorginstellingen hebben een erg complexe geldstroom, wat een mooie uitdaging biedt. Daarnaast werken zij vaak samen met vastgoedorganisaties, omdat ze vastgoed bezitten. Als Vastgoed Business Controller bij een zorginstelling zit je echt in een gave omgeving.

Bij stichtingen voor ouderenzorg en gehandicaptenzorg is de sfeer heel informeel en relaxed. Je werkt met mensen; je product is een mens. Nederland vergrijst, wat zorgt voor veel beweging binnen deze zorgtak. Laatst was ik bij een grote zorginstelling voor ouderen in Eindhoven: zij hadden een ‘magische tafel’ met interactieve spellen en andere hightech toepassingen voor ouderen. Hartstikke interessant!

Eén van mijn klanten is een stichting voor gehandicaptenzorg waar ook gehandicapten op de financiële afdeling werken. Dan zit je dus heel dicht bij datgene waar je je werk voor doet, waardoor je als vanzelf zeer betrokken raakt bij je werk. Zo is voor elk type non-profit iets te zeggen.”

Kun je iets vertellen over de eerdergenoemde complexiteit van de sector?

“In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is een financiële afdeling binnen de non-profit sector veel complexer dan bij een commercieel bedrijf. Je hebt met fiscale wet- en regelgeving te maken, en moet met gemeentes onderhandelen als er wetswijzigingen zijn. Als business controller ga je dan zelf aan tafel zitten met alle partijen om tot een overeenkomst te komen. Het gaat niet alleen om het budget, maar ook hoe je dit uitgeeft en waarom je bepaalde keuzes gemaakt hebt. Je moet alles kunnen verantwoorden, waarbij de regelgeving en controle veel strikter is dan binnen de profit sector.”

Komen de finance professionals die jij bemiddelt in toenemende mate uit het bedrijfsleven?

“Een aantal jaren geleden was het bijna onmogelijk om een overstap te maken, zelfs van non-profit naar een andere tak van non-profit. Zorgorganisaties bijvoorbeeld namen alleen mensen met specifieke zorgervaring aan. Op dit moment wordt negen van de tien keer voor een kandidaat uit het bedrijfsleven gekozen. Professionals die de overstap gemaakt hebben enthousiasmeren anderen. Ik denk dat de sectoren steeds meer op elkaar gaan lijken. En de drempel om een overstap te maken dus steeds lager wordt.

Ik zie ook een verschuiving ontstaan, waarbij steeds meer junior financials die begonnen zijn in de profit een switch maken. Ook andersom is mogelijk geworden; als pas afgestudeerde accountancy verlater twee jaar de non-profit in. Er zijn voor deze kandidaten uitdagende functies waar een heel opleidingstraject aan vast zit. Zo’n opleidingstraject kunnen zij vaak prima inpassen binnen hun 36-urige werkweek.”

 


Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *