Vier op tien werknemers vragen werkgever hulp bij checken loonstrook

Delen

Een grote meerderheid (92 procent) van de Nederlanders controleert met enige regelmaat of zijn of haar loonstrook klopt. Ruim vier op de tien werknemers (41 procent) vragen bij het checken van de loonstrook weleens hulp of uitleg van de werkgever.

De helft (54 procent) van de werknemers doet dat door na te gaan of de loonstrook overeenkomt met wat er in de arbeidsovereenkomst staat. 28 procent gaat zelf het internet op voor informatie. Dit blijkt uit recent marktonderzoek van Panelwizard in opdracht van Nmbrs, leverancier van HR- en payrollsoftware, onder ruim vijfhonderd Nederlandse medewerkers van 20 jaar en ouder, die in loondienst zijn bij bedrijven uit het midden- en kleinbedrijf (mkb).

Ruim zes op de tien (62 procent) werknemers ontvangen zijn of haar loonstrook digitaal. Een vijfde (22 procent) ontvangt de loonstrook (ook) op papier. 28 procent kan zijn of haar loonstrook (ook) zelf inzien door in te loggen op een website of portal.

Begrijpelijke loonstrook

Recentelijk pleitten werkgeversorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland voor een ‘eerlijke loonstrook’ waarop de totale loonkosten van de werknemer expliciet vermeld staan. De loonstrook bevat op dit moment al veel verschillende onderdelen. Waardoor het voor werknemers soms lastig te begrijpen is wat er precies op staat en wat elk onderdeel betekent. Dat blijkt ook uit het onderzoek van Nmbrs.

Ruim een derde van de ondervraagden (35 procent) geeft aan dat men het controleren van de loonstrook ingewikkeld vindt. Uit het onderzoek blijkt dat sommige werknemers graag zouden zien dat de loonstrook begrijpelijker is voor de leek, dat het resterende aantal vakantiedagen wordt vermeld of dat er per post een uitleg te vinden is.

Bovendien zeggen VNO-NCW en MKB-Nederland dat veel werknemers niet weten dat werkgevers bijvoorbeeld de meeste zorgkosten van hun werknemers betalen, of welke premies de werkgever allemaal betaalt voor pensioen en sociale zekerheid.

Vertrouwen dat loonstrook klopt

Driekwart van de ondervraagden (76 procent) vertrouwt erop dat de loonstrook klopt. Ondanks het vertrouwen in de loonstrook geeft zo’n zeventig procent aan de loonstrook (waarschijnlijk) wel te bekijken nadat het salaris is gestort. Verder geven de volgende momenten werknemers een reden om hun loonstrook erbij te pakken: na salarisverhoging (96 procent), als er vakantiegeld moet worden gestort (89 procent), bij aangifte van inkomstenbelasting (85 procent), als men een huis wil kopen (85 procent) of als er onderhandeld wordt over de hoogte van het salaris (84 procent).

Vragen kunnen veel tijd kosten

Michiel Chevalier, CEO van Nmbrs: “De vele vragen die een HR-afdeling per werknemer ontvangt, kunnen veel tijd kosten. Hoewel de overheid heeft aangekondigd de lastendruk voor mkb-bedrijven te verlagen, missen mkb’ers het vertrouwen om te investeren door andere onzekerheden vanuit het kabinet op het vlak van klimaat, belasting en dergelijke.

Nmbrs streeft ernaar om de werkgever te ontlasten bij dagelijkse HR-taken, waardoor er meer tijd overblijft voor dingen die er echt toe doen: oog hebben voor, en het optimaal inzetten van bestaande werknemers en de bloei van de onderneming. De interactieve loonstrook neemt onduidelijkheid bij werknemers weg doordat werknemers namelijk direct zien welke wijzigingen er in hun loonstrook zijn doorgevoerd en wat het gevolg daarvan is.”


Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *