Chatbots inzetten tijdens werving goed voor de bedrijfsreputatie

      Reacties uitgeschakeld voor Chatbots inzetten tijdens werving goed voor de bedrijfsreputatie
Delen

Digitalisering zorgt voor een aardverschuiving in recruitment. Nieuwe technologieën hebben de manier waarop recruiters talent zoeken wezenlijk veranderd. Tegenwoordig houden recruiters zich niet meer bezig met het koud benaderen van potentiële kandidaten of het plaatsen van vacatures in de krant. In plaats daarvan monitoren ze data en werven ze via LinkedIn of andere vacaturesites. Om deze technologieën effectief in te kunnen zetten, hebben recruiters zich aan deze nieuwe omgeving moeten aanpassen en nieuwe vaardigheden moeten leren.

De opkomst van de bots

De enorme groei van LinkedIn en andere social mediakanalen heeft de talentpool van bedrijven vergroot. Waardoor er nieuwe kansen zijn gecreëerd voor recruiters. Kansen die niet worden benut, aangezien recruiters niet in staat zijn de vraag bij te houden. En vaak zonder enige richting door duizenden profielen zitten te bladeren. Ze missen eenvoudigweg de informatie om zowel kwalitatief hoogwaardige als relevante kandidaten te vinden. Bovendien missen ze de tools om een ​​positieve ervaring te creëren voor kandidaten. Met de ontwikkeling van nieuwe technologieën, zoals machine learning en AI, heeft recruitment een kans om deze achterstand in te halen.

Siri of Alexa

Zo kan een chatbot als Siri of Alexa worden ingezet om bedrijven te laten communiceren met werknemers of klanten. De chatbots beantwoorden vragen op basis van een reeks voorgeprogrammeerde algoritmen. Ze begrijpen spraak en tekst en kunnen informatie opzoeken en doorsturen naar de gebruiker. De meeste chatbots zijn compatibel met verschillende messaging apps en bieden bedrijven de mogelijkheid om op een gepersonaliseerde en makkelijke manier te communiceren – een verbetering van de kandidaat-ervaring en de bedrijfsreputatie.

Helpende hand

Het sollicitatieproces kan vervelend zijn voor sollicitanten. Het is enorm frustrerend als je voor je gevoel honderden sollicitaties verstuurt en bijna geen reacties ontvangt. Sterker nog, te langzaam reageren door potentiële werkgevers is een van de grootste frustraties voor werkzoekenden. Kandidaten eisen, net als consumenten, een gepersonaliseerde, directe vorm van communicatie en een goede bereikbaarheid. Slechte communicatie met de sollicitant en een gebrek aan reacties hebben een negatieve invloed op bedrijven. En voorkomen dat toekomstige sollicitanten bij jouw bedrijf willen werken. Chatbots kunnen helpen dit probleem op te lossen.

Tijdens het wervingsproces analyseren chatbots het profiel van een kandidaat en beantwoorden vragen door gemeenschappelijke patronen te identificeren. Ze vormen een ‘mobiele conciërge’ voor de kandidaat, geven informatie door aan recruiters en reacties aan de kandidaat over de voortgang. Dit geeft de kandidaat een gerust gevoel en opent een directe communicatielijn die voor een veel betere ervaring zorgt.

De robot recruiter

Niet alleen zorgen chatbots voor een doorlopende vorm van communicatie tussen kandidaat en bedrijf, ze kunnen ook worden gebruikt binnen verschillende media en ze zijn toegankelijk via verschillende apparaten. Je kunt een chatbot openen via e-mail, sms, sociale media, messaging apps, websites of specifieke softwareplatforms zoals een applicant tracking system, met een smartphone, laptop, pc of tablet. Als je beseft dat WhatsApp op 96 procent van de Nederlandse smartphones is geïnstalleerd, is het duidelijk dat de chatbot beschikbaar moet zijn voor mobiel gebruik.

Een chatbot implementeren op de platforms die kandidaten dagelijks gebruiken, laat een organisatie zien die kiest voor het beste sollicitatieproces en die informatie over de functie beschikbaar stelt op een eenvoudige en toegankelijke manier. Een chatbot maakt het wervingsproces efficiënter en creëert een positieve kandidaat-ervaring, wat de perceptie van het werkgeversmerk verbetert.

De juiste tools voor uw merk

Uit recent onderzoek blijkt dat 58 procent van de respondenten aangeeft dat heldere en regelmatige communicatie bijdraagt aan een positieve ervaring. Zelfs als de kandidaat de baan niet aangeboden krijgt, is het van groot belang dat bedrijven tijdens het hele proces communiceren. Hierdoor voelt de kandidaat zich meer gewaardeerd en is de kans kleiner dat hij een negatieve ervaring deelt op reviewsites zoals Glassdoor.

Het is begrijpelijk dat recruiters niet altijd persoonlijk op iedere kandidaat kunnen reageren, omdat het reageren op honderden sollicitanten een flinke tijdrovende klus is en HR vaak een drukbezette afdeling is. Maar ondanks dat is het de verantwoordelijkheid van HR om een ​​oplossing te vinden als het bedrijf zich in deze situatie bevindt.

 

Chatbots zijn belangrijk om te overwegen in elke wervingsstrategie, maar de keuze moet niet overhaast worden genomen. Zorg ervoor dat er wordt gekozen voor een chatbot met echte intelligentie die volledig in de bestaande systemen kan worden geïntegreerd. De meest bruikbare chatbots acteren op een betrokken manier en leveren een unieke en relevante ervaring aan de kandidaat. Schakel niet alleen een chatbot in op de website om deze vervolgens te vergeten. Het moet dienen als een waardevol hulpmiddel dat nieuwe mogelijkheden creëert.

Mensen maken de organisatie waardevol. Als je gezien wilt worden als een bedrijf dat geeft om zijn werknemers, zelfs voordat ze zijn aangenomen, overweeg dan een chatbot en loop voorop in de race om talent.

Peter Gold is principal consultant, thought leadership en advisory services bij Cornerstone OnDemand

 


Delen