Personeel en management familiebedrijf erg loyaal

      Reacties uitgeschakeld voor Personeel en management familiebedrijf erg loyaal
Delen

Maar liefst 79 procent van de medewerkers van een familiebedrijf zegt erg loyaal te zijn naar zijn huidige werkgever. Dit blijkt uit onderzoek van familiebedrijvenplatform Fambizz.nl, onder 1.110 managers en 1.047 werknemers van zowel familiebedrijven als niet-familiebedrijven. Opmerkelijk is de sterke loyaliteit van het familiebedrijfsmanagement; 41 procent van hen geeft aan bij een bedrijfsovername door een externe partij op zoek te gaan naar een andere baan. Onder niet-familiebedrijven bedraagt dit slechts 22 procent.

Sfeer

Met de sfeer binnen het familiebedrijf zit het ook goed. Zo zegt 91 procent van het management en 88 procent van de medewerkers dat zij erg te spreken zijn over de sfeer binnen hun organisatie. Opvallend genoeg is dit verschil tussen leidinggevenden en het personeel groter wanneer dezelfde vraag wordt voorgelegd aan niet-familiebedrijven: 87 procent en 79 procent.

“Dit onderzoek laat zien dat er daadwerkelijk een flink verschil zit in de binding tussen medewerkers binnen het familiebedrijf en organisaties die niet in handen zijn van een familie”, zegt Jan Beerling van executive search-bureau Holtrop Ravesloot “Dit komt waarschijnlijk doordat familiebedrijven toch een soort gemoedelijkheid, huiselijkheid en familiaire sfeer creëren en in stand houden. In niet-familiebedrijven is het collectieve gevoel van trots dat kenmerkend is voor veel familiebedrijven, doorgaans minder.’’

Solidariteit

Naast de goede sfeer binnen het familiebedrijf geeft 84 procent van de ondervraagde medewerkers aan dat de samenhorigheid en solidariteit binnen hun (familie)bedrijf groot is. Dit zorgt er waarschijnlijk ook voor dat driekwart van hen zich erg betrokken zegt te voelen bij hun organisatie. Ter vergelijking: onder medewerkers van niet-familiebedrijven bedraagt dit percentage slechts 67 procent.

“Het lijkt erop dat de betere sfeer binnen familiebedrijven doorwerkt op een flink aantal verschillende aspecten binnen de organisatie”, zegt Ilse Matser – lector Familiebedrijven bij Hogeschool Windesheim. “Wanneer de sfeer als goed ervaren wordt, stijgt het wij-gevoel en hiermee veelal ook de betrokkenheid en loyaliteit richting de organisatie’’, aldus Matser die ook directeur is bij het Landelijk Expertisecentrum Familiebedrijven.

Managers

Ongeveer acht op de tien ondervraagde managers zeggen veel persoonlijk contact te hebben met hun medewerkers. Onder managers van familiebedrijven is dit percentage 88 procent. Meer dan de helft van hen (53 procent) geeft aan vaak leuke dingen te doen met hun personeel buiten werktijd.

Beerling: “Deze persoonlijke klik met het personeel is iets wat natuurlijk moet ontstaan. In eerste instantie zit de verbinding in het feit dat je allemaal voor hetzelfde bedrijf werkt. En net als in een vriendschap of liefdesrelatie kost het tijd en energie dat uit te bouwen. Toch zie je met name bij familiebedrijven dat de gemoedelijkheid, duurzame arbeidsverhoudingen en vertrouwen in elkaar er aan bij dragen dat het personeel meer met elkaar optrekt; ook buiten werktijden.”

Meer willen weten over dit onderzoek, klik HIER

 


Delen