Werknemers hebben steeds hogere verwachtingen van werkgevers

      Reacties uitgeschakeld voor Werknemers hebben steeds hogere verwachtingen van werkgevers
Delen

Vier op de tien werknemers zegt een werkgever te hebben die niet goed uitlegt waar het bedrijf heengaat. Dat blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van FYNCH, expert in gedragsveranderingen. Ook blijkt dat werknemers steeds meer van hun werkgever verwachten.

Volgens Marco Frijhoff, medeoprichter van FYNCH, hebben organisaties die de kwalitatieve richting (de ‘why’) intern goed weten te communiceren, een voorsprong op hun concurrentie. Daarom deelt hij daarvoor vier tips.

Steeds hogere verwachtingen van managers

Werknemers lijken steeds meer van hun leidinggevende te verwachten. Acht op de tien werknemers verwacht dat zijn manager een plek creëert waar ruimte is voor ontwikkeling. Dat lijkt in de praktijk nog een uitdaging. Want één op de drie Nederlanders heeft volgens onderzoek een werkgever die niet genoeg oog heeft voor de volle potentie van de werknemer of voor diens werk-privé balans.

“Ik denk dat het terecht is dat werknemers een plek zoeken waar ze zich kunnen ontwikkelen. Dat betekent echter ook dat ze zelf aan de bel moeten trekken als de realiteit achterblijft bij de verwachtingen. Professionals komen eerder in actie en zijn sneller geneigd om zich te blijven ontwikkelen, als ze zich kunnen vinden in de richting van een organisatie. Los dus ook dat probleem op,”, aldus Marco Frijhoff.

Vier stappen voor een helderdere kernrichting

Frijhoff: “De grote uitdaging is om alle professionals in contact te brengen met het grotere doel van de organisatie. Zo ontstaat er een lerende organisatie, die hongerig, leergierig en ambitieus is. Collega’s durven uitdagingen weer aan te pakken. Elke manager streeft eigenlijk naar zo’n organisatie. Daarom deel ik vier tips voor leidinggevenden om de kernrichting te delen.”

1: Zoek naar een fundamentele oplossing

“Hoe komt het dat de kernrichting niet overal in de organisatie omarmd wordt? Ontleed de verlangens, frustraties en behoeftes van professionals om tot een fundamentele oplossingen te komen. Dat vraagt om een luisterende houding van leidinggevenden.”

2: Zoek samen naar de kernrichting

“Om de richting van de organisatie overal te laten landen, moet je naar een ‘lerende staat’ streven. Het draait om de gezamenlijke zoektocht naar de kernrichting. Dat betekent dat het niet altijd duidelijk is hoe die richting er precies uitziet, dat je niet altijd alle antwoorden hebt, maar dat jouw organisatie zoekt én leert.”

3: Laat kaders niet los

“Het gezamenlijk zoeken naar de kernrichting moet geen ruimte bieden voor een complete anarchie. Vergeet niet om kaders te stellen. Coolblue wist in het begin ook niet dat ze ‘alles voor een glimlach doen’, maar verkochten nog steeds elektronica.”

4: Vertaal de kernrichting naar de dagelijkse operatie

“Laten we bij het voorbeeld van Coolblue blijven. Wat betekent ‘alles voor een glimlach doen’ in de dagelijkse praktijk? Leer professionals om zich te verhouden tot de richting van de organisatie en van daaruit nieuwe oplossingen te zoeken. Juist tijden met zoveel veranderingen vragen om zelfreflectie en begrip van de richting van de organisatie.”


Delen